Filtrarea uleiului de motor

Motoarele diesel trebuie să corespundă unui set de norme tehnice şi de protecţia a mediului, iar îndeplinirea acestora este principalul interes al producătorilor.
Însă comerciabilitatea motoarelor depinde în primul rând de îndeplinirea necesităţilor utilizatorilor.  În acest domeniu principalele aspecte sunt cele economice, dintre care cei mai importanţi factori constituie durata de viaţă a motorului şi periodicitatea întreţinerii acestuia. Tehnologia utilizată pentru filtrarea uleiului are efecte majore asupra ambelor, deoarece:

- Poate asigura motorului o durată de viaţă dublă

- Intervalul de service poate fi chiar şi de trei ori mai mare

În cazul în care motorul diesel ar funcţiona într-un mediu fără impurităţi şi ar fi unsă cu un ulei de durabilitate infinită, motorul nu s-ar uza niciodată. Însă ştim cu toţii că aceste condiţii ideale nu pot fi asigurate, deoarece în uleiul de motor pot ajunge diferite impurităţi:

Impurităţi organice:

- Funingină din camera de ardere

- Nămolul de ulei rezultat din uzura uleiului


Particule solide:

- Impurităţi de finisare, rămase în interior pe parcursul producţiei motorului

- Praf din mediul exterior (siliciu)

- Particule rezultate în urma abraziunii (fier, aluminiu, cupru etc.)

- Impurităţi rezultate din coroziune

Lichide:

- Apă de condens

- Lichid de răcire din sistemul de răcire

Din cele menţionate mai sus se poate trage concluzia că dintre filtrele aflate în mediul înconjurător al motorului diesel, filtrul de ulei are cele mai grele sarcini. Eficienţa acestuia este influenţată de calitatea filtrului de aer utilizat (praf din aer), şi a filtrului de combustibil (funingina din camera de ardere).

I. Filtre de ulei de motor


Condiţii:

Filtrele de ulei de motor trebuie realizate în aşa fel, încât pe parcursul utilizării:

- Acestea să îndepărteze cu eficienţă maximă impurităţile din ulei

- Impermeabilitatea (rezistenţa) acestora să asigure transmiterea uleiului transportat de către pompa de ulei spre locurile de ungere.

- Capacitatea de depozitare a impurităţilor să asigure o durată de viaţă lungă

- Prin capacitatea de filtrare (fineţea de filtrare) să se asigure îndepărtarea celor mai periculoase impurităţi, care cauzează uzura motorului

- Componenţii utilizaţi (material filtrant, adeziv, elemente de etanşare etc.) să fie rezistenţi la efectele nocive ale uleiului de motor şi la încărcarea termică a acestuia.

- Rezistenţa lor mecanică să asigure suportarea vibraţiilor din motor

Din cele menţionate mai sus se poate vedea că filtrele de ulei de motor trebuie să îndeplinească multe condiţii, adesea şi condiţii contradictorii (de ex. impermeabilitate mare - fineţe de filtrare), lucru care este posibil doar prin compromisuri. Aceste compromisuri sunt însă prescrise de parametrii extraordinari de filtrare  ale materialelor filtrante noi, dezvoltate de către ingineri.

 

   
SEDIUL UNIFILTER ROMANIA
Satu Mare Cod postal 440122
Str. Aurel Vlaicu nr. 72/H.
Tel/Fax: 0261/717390
Total www.total.com.ro www.fleetguard.com www.wabco-auto.com